Adobe Reader – przestaje działać lub znika

Ponieważ rozpoczął się okres PIT’owy, w ostatnich dniach kilka osób pojawiło się u mnie z problemem obsługi plików PDF przez program Adobe Reader w wersji XI. 

Przy próbie otwierania plików PDF, po pewnym czasie aplikacja się zawiesza lub znika. Raz problem występuje tuż po otworzeniu pliku, a czasem przy próbie drukowania. Nie ma reguły. Niektóre pliki natomiast otwiera bez najmniejszego problemu.

Podobnie jest z programem e-deklaracje, przy próbie wypełnienia PIT’u. Program wywala błąd i nie da się edytować deklaracji.

Rozwiązanie tego problemu jest dość proste. Wystarczy zainstalować aktualizację programu Adobe Reader.

W poniższych kilku krokach recepta jak to zrobić.

  1. Uruchamiamy program Adobe Reader z ikony na pulpicie/menu start (nie otwieramy żadnego pliku pdf).
  2. Klikamy w menu Pomoc / Sprawdź uaktualnienia
  3. Wyskoczy nam okienko z informacją o dostępnej aktualizacji. Klikamy na nim Pobierz i zamykamy program Adobe Reader.
  4. Na dole przy zegarku pojawi się ikonka pobierania aktualizacji. Najeżdżając na nią myszką pokazuje się informacja o % jaki został już pobrany. Po zakończeniu pobierania pojawi się komunikat, że aktualizacja jest gotowa do zainstalowania.
  5. Klikamy wtedy na ikonkę aktualizacji. Otworzy się okno, na którym klikamy Zainstaluj.
  6. Po zainstalowaniu aktualizacji pozostaje jeszcze restart komputera. Zamknijcie wszelkie programy, zapiszcie otwarte dokumenty i klikamy Uruchom ponownie teraz.
  7. Po ponownym uruchomieniu komputera możemy już bezproblemowo otwierać pliki PDF. Jeśli nadal będą występować jakieś problemy, należy procedurę aktualizacji powtórzyć.

Wspomniane problemy dotyczą wersji 11 programu Adobe Reader i są niezależne od systemu operacyjnego. Problem występował zarówno na komputerach z Windows 10, jak i 7, 8.1 oraz Vista. Prawdopodobnie nowe pliki PDF są przygotowane w sposób, którego starsza wersja Reader’a nie jest w stanie prawidłowo obsłużyć.

MAcSi